Translate

divendres, 12 de gener del 2024

93.- ANACR-ORAL Posta en marxa de l'Autoplanificació dels nostres NeuroAprennetatges Cooppel Record Oral del català i del castellà.-

 APUNTS   COMENTAL OBERT EN CONSTRUCCIÓ PERMANENT  Curs gener-juny 2024

PRÀCTICA COOPPEL EN EL NEUROAPRENENTATGE DE LA VIDA EN L'ÈXIT DEL SEGLE XXI.-

DESCOBRIM ELS NOSTRES PROPIS TALENTS EN APRENDRE A APRENDRE.


Presentació.- 

COOPPEL ANACR-ORAL.

AutoNeuroAprenentage pel sentit cooperatiu Cooppel pel record

Posta en marxa de l'Aprenentatge lliure Cooppel.

L'Autoplanificació del NeuroAprenentatge Oral i la importància del Cooppel Record mental personal i col·lectiu. 

ANAR-ORAL de la Oralitat del Record Alternatiu del català i/o del castellà.

Ana-   pref.     A través de pràctica, en aquest cas aprendre des del neuroaprenentatge de la pràctica oral 

Investigació-Acció (Action Research) Comunitària amb la Pràctica Reflexiva.

Cooperació pel sentit comunitari (Cooppel)

Ens ajudem mútuament i progressem junts, és més lent però més efectiu Disseny Universal dels Aprenentatges (DUA)

Metodologies d'aprenentatge per equips cooperatius, amb tècniques d'oratòria, retòrica, dialògica, de teatre i de dramatització i de la coral. Amb la bimodalitat del suport SN sensoneuronal: Vista i oide, principalment, entre els altres tres sentits: oide, gust i olfacte.

Principis científics de referència, metodologies i tècniques:

- Programació Neurolingüística PNL.

- Auto Neuro Decisió Anàlisi dels Aprenentatges  ANDAS 


Els set trets de les situacions d'aprenentatge ANACR-ORAL Cooppel:  


1.- En relació entre iguals. Es parteix de la consciència de tres nivells de competències i de la satisfacció pels seus progressos, amb implicació del servei comunitari: 

1.- Paraules soltes i la frase simple, amb la lectura de les frases curtes i de comprensió. Repetició comprensiva. En lectura es pot ajudar en la llengua materna de que es tracta per a entendre.

2.- Frases senzilles, amb les preguntes i les respostes. Dialogia comprensiva

3.- Frases llargues, identificant i esmenant, amb frases creatives. Conversa atenta.

2.- Dues tasques clau: C@LCs. A partir del Silenci interior Mental (SiM).

1.- Lectura comprensiva significativa:

Lectura en espill (LE), lectura en imitació simultànea (LIS), lectura en imitació responent (LIR), lectura silenciosa (LS), lectura coral (LC). Lectura per captura de paraules (LCP), Lectura i preguntes clau sobre el text. Amb respostes completes. Lectura creativa de caça o captura i anàlisi (caça), de famílies o associativa per semblants significants (homografia o homofonia), per significats (sinonimia) o per llocs de trobada (ideologia o tòpics)., lectura en concentració del record (mineria), lectura en pesca del record (pesca), lectura en actitud de sembrat.(sembra). Partir de la pròpia realitat o experiència i de textos propers a les vivències de la persona lectora. 

2.- Conversa atenta.

Per aprenentatge basat per situacions (ABS): 

En conversa no traduir mai ni parlar amb una altra llengua que no sigui la que estem aprenent. En cas de bloqueig recorrer a sinònims o a la definició de la paraula.
Observar com aprenem. Com apren l'altra. Com aprenc jo.
Quan es fa necessari és fa un tall, i es reflexiona, s'entrena.... tècniques de teatre, dramatització i escenificació.
Adonar-se que el que apren més ràpid, parteix de la paraula "esmena" o diana i se la fa seva.

3.- Competències bàsiques a desenvolupar:

1.- Escolta activa, partim de les tres darreres paraules.

L'escolta activa és una habilitat de comunicació que implica prestar atenció total a una persona mentre parla, mostrar interès genuí i respondre de manera reflexiva. El seu objectiu és entendre completament el que l'altra persona està dient, establir una connexió més profunda i millorar la comunicació. A continuació, es detallen alguns aspectes clau de l'escolta activa:

Atenció plena: L'escolta activa implica concentrar-se totalment en la persona que parla. Això significa apartar distraccions, com ara el telèfon mòbil o altres pensaments, i centrar-se en les paraules i les emocions de l'altra persona.
Contacte visual: Mantenir el contacte visual ajuda a mostrar que estàs realment interessat i compromès amb la conversa. Demonstra respecte i atenció.
Gestos afirmatius: Utilitzar gestos afirmatius, com assentir amb el cap o inclinar-se lleugerament cap endavant, pot indicar que estàs connectant amb el que està dient l'altra persona i que estàs obert a continuar la conversa.
Paràfrasi i clarificació: Repetir o resumir el que l'altra persona ha dit amb les teves pròpies paraules pot confirmar el teu enteniment i donar a la persona l'oportunitat de correcció si cal.
Empatia: Intentar posar-se en el lloc de l'altra persona i comprendre les seves emocions i perspectives és una part crucial de l'escolta activa. Expressar empatia mostra que t'importa el que estan passant o sentint.
Fer preguntes obertes: Formular preguntes obertes fomenta una conversa més profunda i anima l'altra persona a compartir més informació i reflexionar sobre els seus sentiments i pensaments.
Evitar interrupcions: Deixar que l'altra persona acabi de parlar abans de respondre mostra respecte i permet que la conversa flueixi de manera més natural.

L'escolta activa és essencial en àmbits com les relacions personals, la teràpia, els entorns laborals i en moltes altres situacions on la comunicació efectiva és important. Aquesta habilitat pot millorar la comprensió mútua i crear un ambient de comunicació més saludable.

2.- Usar el nom de l'altra pel seu nom propi o pel quin es fa dir en la conversa

3.- No sobrecarregar amb les nostres pròpies expressions, motivar a l'altra a expressar-se, no parlar de coses negatives.

4.- Reformular, ajudar a fer preguntes, repetir junts les respostes, les paraules esmena, etc.

5.- Anotarem en el nostre blog de paper, fabricarem targetes, mapes conceptuals, etc. per a fer jocs de taula i de tauler Cooppel. Eines per al record i per a la consulta.

  

4.- Agrupaments per parelles i trios, segons els nivells de competència disponibles.

5.- Observatori, Anàlisi i Interpretació.

Pràctica reflexiva del neuroaprenentatge: fils i tires expressives, associació neurosensorial. Fils i perfils. Patrons relacionals d'aprenentatge.

Observació de com s'aprèn més i millor

1.- Exemple concret i puntual. Esmenes

2.- Entrenament del procés d'esmenar. Aprendre- desaprendre i reaprendre.

3.- Aplicació ara i en les properes ocasions

Comprovació avui i de la setmana que ve.

6.- Periodicitat. Dues sessions setmanals. 55 minuts.  

Lectura, conversa, atenció, reflexió i aplicacions. Durant  la setmana es duran a terme exercicis per la persona aprenent, converses in situ, es pot usar la comunicació telemàtica concertada.


7.- Materials útils necessaris. 

Grupal: 

Pissarra blanca de rotuladors. Cadires amb el suport per a escriure

Individual:

- Tenir un blog de notes a mà, amb bolígrafs de diversos colors (blau, negre, verd, vermell ...)

- Amb el what's del mòbil seguirem amb fotografies digitals les activitats amb referències de suport a l'aprenentatge.

8.- Tenir clares les tasques en les dues sessions i en els tasques en la resta de la setmana, fins a la propera sessió.

Dret a aprendre i a tenir les condicions favorables i facilitadores per a conduir l'aprenentatge amb el nostre esforç i amb més eficàcia.