163.- AIXÒ...ALEIXARENC 1976 i ALBAIN 1980-81Experiències en Investigació Acció. En record de Paulo Freire.

  Bon dia i bon any
Dos projectes AIXÒ..ALEIXARENC I ALBAIN i tres fruits: INNOVACIÓ EN EXTENSIÓ CULTURAL, EN LA LLIC. DE PEDAGOGIA I EN LES OPOSICIONS PROFESSOR EGB 1989 i 1981


DOS GRANS ANIVERSARIS
en 2026, 
Celebrarem el 50è aniversari d'AIXÒ... i d'ALBAIN el 45è aniversari.-
El curs 1976-77 estudiaba primer curs de la diplomatura de professorat d'EGB a l'Escola Universitària de Tarragona. Quan vaig iniciar el projecte Això ... Aleixarenc, una publicació en facsimil d'una revista local.
En el 2011, fa 15 anys, varem exposar el projecte Això...Aleixarenc com una iniciativa catalanista, clandestina i de plena llibertat d'expressió. És la única revista amb "PLE" plena llibertat d'expressió amb tres bústies materials i a més escrits amb sigles sobre els comentaris de la gent en la iniciació democràtica local. Amb una gran estima localista democràtica, el torneig de futbol, la primera cavalcada de Reïs i el primer aplec de sardanes, anual des de 1977.
 1960 – 1980. transicions i canvis a les terres de parla catalana

Barcelona (Museu d'Història de Catalunya) – Cornellà de Llobregat (Citilab), 10, 11 i 12 de novembre de 2011.

8 ponències i 35 comunicacions presentades.



El jovent implicat en un principi, les suscripcions anual , les aportacions publicades mensuals 1977, els comentaris o veus escrites del que es sentia al poble, etc. donen valor actiu a la iniciativa

En canvi ALBAIN 1980-81 va ser un projecte vocacional docent de responsabilitat social i de pedagogia experimental que es va acabar com un programa d'alfabetització de deu anys entre 1980-89, fins el Llibre Blanc 1988-1990 de la LOGSE,1990. 
La necessitat era alfabetitzar a reclutes nascuts en la seva majoria en 1960. Prioritat passar de l'analfabetisme absolut en unes setmanes a analfabetisme funcional en lleves de 2 a 5 %. Període de recluta en tres setmanes i període de soldat de 50 setmanes.
La fase de pedagogia experimental va ser dos grups, un amb el mètode ALBAIN i l'altra en el mètode habitual, de seguir unes lectures i quaderns d'escriptura. 
ALBAIN era aprendre primer a llegir i a escriure en una màquina d'escriure de l'exercit.
Aplicant oficialment Freinet i Decroly i en secret Paulo Freire.
El control era paraules llegides apreses i paraules escrites correctes amb lletra script d'impremta. Amb context de conversa i imatges.
En març de 1980 els resultats van ser sorprenents, el grup ALBAIN aprenia de forma més ràpida i consolidada.
En abril de 1980 es generalitzava a tothom i en el mes de juny presentava l'informe a la matèria de pedagogia experimental, Dr. Ripoll de la UB delegació Tarragona.

Dues experiències que ens motiven a reflexionar la situació actual d'internet i les xarxes socials.
En AIXÒ... per participar s'escribia en paper i es tirava a la bústia i es tardava entre un mes i una setmana a ser publicat, ALBAIN avui amb el what's facilitaria molt més l'autoaprenentatge. No cal saber escriure a mà, amb els dits i a lletra d'imprempta es suficient.

ESTUDI DE LA INVESTIGACIÓ EXPERIMENTAL.-
CONCEPTES I PROCEDIMENTS.- 

En pedagogia experimental, quan vols comparar dos grups (grup experimental vs grup control) i veure si les diferències són estadísticament significatives, la fórmula clàssica és la del:

📊 test t de Student per a dues mostres independents

És gairebé segur que és aquesta la que vas aplicar.


Fórmula del test t (dos grups independents)





🔍 Què vol dir cada símbol

  • (\bar{X}_1) = mitjana del grup experimental

  • (\bar{X}_2) = mitjana del grup control

  • (s_1^2) = variància del grup experimental

  • (s_2^2) = variància del grup control

  • (n_1) = nombre de subjectes del grup experimental

  • (n_2) = nombre de subjectes del grup control

Això et diu quantes desviacions estàndard separen les dues mitjanes.


📌 Quan s’utilitza exactament

✔ Dos grups diferents
✔ Variables quantitatives (ex: paraules llegides / escrites per setmana)
✔ Mostres petites o mitjanes
✔ Comparació abans/després o entre mètodes

👉 Perfecte per al teu cas:

  • mètode nou d’alfabetització

  • control de paraules llegides

  • control de paraules escrites

  • comparació amb mètode tradicional


📐 Graus de llibertat

[
gl = n_1 + n_2 - 2
]

Després comparaves el valor de t amb una taula de Student per veure si:

  • (p < 0{,}05) → diferència significativa

  • (p < 0{,}01) → molt significativa


🧠 Variant important (si les variàncies eren iguals)

A vegades s’utilitzava la variància combinada (pooled variance):

[
s_p^2 = \frac{(n_1 - 1)s_1^2 + (n_2 - 1)s_2^2}{n_1 + n_2 - 2}
]

i

[
t = \frac{\bar{X}_1 - \bar{X}_2}{s_p \sqrt{\frac{1}{n_1} + \frac{1}{n_2}}}
]

Aquesta era molt habitual en pedagogia clàssica.


🧪 Alternatives que també es feien servir

Per si et sona:

  • ANOVA → si comparaves més de dos grups

  • Test de Wilcoxon / Mann-Whitney → si no assumies normalitat

  • Correlació de Pearson → si relacionaves lectura i escriptura


🎯 Resum clar

👉 La fórmula que busques és el test t de Student per a dues mostres independents, utilitzat per validar significativament diferències entre mètodes educatius.

Si vols, puc:

  • reconstruir un exemple numèric complet com si fos el teu estudi a la mili

  • adaptar-ho a lectura vs escriptura

  • o preparar-te un resum “oposicions” molt esquemàtic

Digues què et convé.


TRANSCENDENCIA.-
Aquest sistema per programes i projectes després en 1985 l'ICE-UB delegació Tarragona dirigit pel Dr. Vicens Ferreres (RIP) em va atorgar el PTE (Programa de Taquistoscòpia Estimuladora) aplicable a a P4, P5 i 1r EGB. I des del curs 1986-87 fins 1990 l'ICE-UPC em va encarrergar dirigir tres seminaris i impartir tres cursos sobre innovació educativa basada en el constructivisme i en els cicles de la Investigació-Acció. En 1986 fundàrem CERADAI, Centre d'Estudis per la recerca Acció de Didàctica Aplicada a la Integració, que en el 1990 i en 1991 organitzarem dos simposis a la universitat.
De 1991 al 2009 organitzà cursos de formació permanent del professorat i activitats formatives a les AMPES dins de la FAPAC de Tarragona.
Des de 2008, dissabte 25 d'octubre porto a terme el programa mensual Priorem Priorat, col·laborador de ràdio Falset que es composa a base de els veus what's d'entrevistes directes com de sèries, que després es poden escoltar clicant a audicions a la web.

Entrades populars